Ανακαλύπτουμε και γνωρίζουμε νέους προορισμούς στην Ελλάδα.

Παραλίες, πόλεις, χωριά, νησιά…

Κρυμμένοι θησαυροί που περιμένουν να τους γνωρίσουμε!!!

Εξερευνώντας…

2810 253861
Ηράκλειο, Κρήτη
info@greecedestination.gr

Εκκλησίες & Μοναστήρια στα Κύθηρα

Αγία Βαρβάρα Παλαιόχωρας

Ο εγγεγραμμένος σταυροειδής με τρούλο Ναός, χωρίς τοιχογραφίες δεσπόζει στη Βυζαντινή καστροπολιτεία του  Αγίου Δημητρίου στην Παλαιόχωρα των Κυθήρων και ξεχωρίζει για τις ραδινές αναλογίες, τον υψηλό οκταγωνικό τρούλο και την χαρακτηριστική στέγαση με τον τοπικής προέλευσης σχιστόλιθο (χελόπλακα).

Άγιοι Ανάργυροι στο Ξηρουλάκι

Το προσκύνημα των Αγίων Αναργύρων στη θέση Ξηρουλάκι, βρίσκεται στα ανατολικά παλαιότερου μοναστηριού, και σύμφωνα με την υπάρχουσα επιγραφή στο υπέρθυρο του περιβόλου χτίστηκε το έτος 1825. Ο περίβολος της Μονής συνδέεται με την παλαιότερη φάση του μνημείου, από την οποία διακρίνονται ερείπια κελιών, του παλαιού καθολικού νοτιότερα του σημερινού, ή δυτική πλευρά του θόλου με δύο θύρες και ανατολικά ερείπια κόγχης. Σώζονται εξάλλου ερείπια πύργου με τις πολεμίστρες του. Σύμφωνα με κληρονομική διάταξη στο μοναστήρι εφημερεύει ο εκάστοτε ιερέας της οικογένειας Μεγαλοκονόμου ή Μεταξά, της όποιας αποτελεί και ιδιοκτησία. Σε εικονοστάσιο στο κεντρικό κλίτος του νεότερου Ναού φυλάσσεται εικόνα των Αγίων Αναργύρων, με αργυρή επένδυση, σε απόδοση του 19ου αιώνα.

Άγιος Βλάσιος

Ο ναός βρίσκεται στην περιφέρεια της τοπικής κοινότητας Φριλιγκιανίκων, στη θέση Πέντε Πηγάδια- Αμμούτσες. Διασχίζοντας μια διαδρομή γεμάτη άμμο και θαλάσσια απολιθώματα, (κοχύλια), φθάνει ο επισκέπτης στο εκκλησάκι του αγίου Βλασίου. Ο μικρός ναός θεωρείται από τα σημαντικότερα Βυζαντινά μνημεία στα Κύθηρα με τοιχογραφίες του 13ου αιώνα. Ανήκει σε συγκρότημα 2 εφαπτόμενων ναών, (Άγιος Βλάσιος και Παναγία), που είναι μονόχωροι, καμαροσκέπαστοι, με σχιστολιθικές πλάκες στη στέγη και με 2 αψίδες ημικυλινδρικές. Βρίσκεται σε μια περιοχή με μεγάλο αρχαιολογικό και γεωλογικό ενδιαφέρον. Κατά τους γεωλόγους και παλαιοντολόγους κάποτε ήταν βυθός θαλάσσης εξ’ ου και το πλήθος των απολιθωμάτων. Εορτάζει στις 11 Φεβρουαρίου ενώ το προηγούμενο απόγευμα γίνεται ο εσπερινός που συγκεντρώνει πολύ κόσμο.

Άγιος Γεώργιος του Βουνού

Συγκρότημα πού αποτελείται από δύο Ναούς. Ο ανατολικός Ναός από την παράδοση είναι αφιερωμένος στον Άγιο  Γεώργιο, είναι μονόχωρος και πατάει σέ ψηφιδωτό δάπεδο πού έχει χρονολογηθεί στον 7ο αιώνα και αποδίδει σκηνή κυνηγιού.  Ο δυτικός μονόχωρος τρουλαΐος Ναός, Κυθηραϊκού τύπου, είναι αφιερωμένος στην Παναγία Μυρτιδιώτισσα και τον Άγιο Νικόλαο (δισυπόστατος Ναός). Στο πρανές τού λόφου εντοπίστηκε και αποκαλύφθηκε ένα από τα σημαντικότερα ιερά κορυφής προϊστορικών χρόνων.

Άγιος Δημήτριος στο Πούρκο

Σύμπλεγμα τεσσάρων Εκκλησιών που σχηματίζουν τετράπλευρο μεταξύ τους, με πόρτα εισόδου από τα δυτικά. Ο νότιος ναός είναι αφιερωμένος στον Άγιο Δημήτριο, ο βορειοανατολικός στην Παναγία. Τα βόρεια προς τον Άγιο Νικόλαο και τα νοτιοδυτικά στον Αρχάγγελο Μιχαήλ ή Άγιο Βασίλειο, σύμφωνα με την παράδοση.

Άγιος Ιωάννης Εν Κρημνώ

Πάνω από το Καψάλι, σε ύψος περίπου 60 μ. και ανεβαίνοντας αρκετά σκαλιά, φτάνουμε στη θύρα εισόδου του συγκροτήματος, όπου εντοπίζουμε την επιγραφή ανακαίνισης της Μονής από κάποιο μοναχό Ίωαννίκιο Σανίνου το 1725. Μέσω λίθινης σκάλας μπαίνουμε σε καμαρόσκεπη στοά μήκους 6 μ. και ύψους 2 μ. επάνω από την οποία είχε κτισθεί ξενώνας, πού χωριζόταν σε δύο αίθουσες (κελιά) και ένα μαγειρείο. Επάνω από την έξοδο της στοάς υπάρχει άλλη επιγραφή δυσανάγνωστη πού διασώζει το «εκ βάθρων» και σημαίνει την πρώτη ανέγερση. Σύμφωνα με την προφορική παράδοση ο αρχικός ξενώνας χτίστηκε γύρω στο 1600 και διέθετε 5-6 μοναχούς. Σε επαφή με τον ξενώνα υπάρχει μικρή δεξαμενή (στέρνα). Συνεχίζοντας την ανάβαση βρισκόμαστε μπροστά σε μικρό σπήλαιο. Δεξιά διακρίνονται στη ρίζα του κρημνού θεμέλια κτίσματος, πιθανόν από τον παλαιότερο ναό του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου. Σε συναξάριο του 1857 υπάρχει ή επιγραφή πού αναφέρει ότι στο Σπήλαιο αυτό εμπνεύσθηκε ό Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος την Αποκάλυψη και αναφέρεται ότι στη Μονή εορταζόταν η Γέννηση του Προδρόμου.

Άγιος Νικόλας, (Κρασάς)

Νοτιοδυτικά του Ιερού Προσκυνήματος της Μυρτιδιώτισσας στη θέση Μαύρος Βράχος βρίσκεται το εκκλησάκι του Αγίου. Σύμφωνα με την παράδοση, ο Νικόλαος Κασιμάτης, (το όνομα αναφέρεται στην αφιερωματική επιγραφή),  καπετάνιος ενός μικρού πλοίου φορτωμένου με κρασιά, κινδύνευσε να πνιγεί σε μεγάλη φουρτούνα και παρακάλεσε τον Άγιο της θάλασσας να τον σώσει και εκείνος θα κάνει ένα εκκλησάκι στη μνήμη του, στο σημείο εκείνο. Το τάμα του το άκουσε ο άγιος, το πλοίο σώθηκε και ο καπετάνιος, πιστός στον όρκο του, έχτισε το εκκλησάκι, αλλά, αντί για νερό, που δεν υπήρχε στην περιοχή, χρησιμοποίησε κρασί από το φορτίο του πλοίου για να κάνει τη λάσπη και για το λόγο αυτόν το εκκλησάκι ονομάστηκε Κρασάς. Το εκκλησάκι χρονολογείται εκεί από το 17ο αι. Τα τελευταία χρόνια, με την επιμέλεια της Εγχωρίου και της Εκκλησιαστικής επιτροπής της Παναγίας Μυρτιδιώτισσας, τσιμεντοστρώθηκε ο δρόμος προς το ναό. Η περιοχή προσελκύει πολλούς επισκέπτες όλο το χρόνο για τα υπέροχα ηλιοβασιλέματά της. Θεωρείται το καλύτερο εύκολα προσβάσιμο σημείο του νησιού για να δει κανείς το ηλιοβασίλεμα.

Άγιος Πέτρος στους Αραίους

Εγγεγραμμένος σταυροειδής με οκταγωνικό τρούλο Ναός, χωρίς νάρθηκα. Διασώζει στρώμα βυζαντινών και μεταβυζαντινών τοιχογραφιών. Στο μνημείο έχουν πραγματοποιηθεί εργασίες στερέωσης των τοιχογραφιών και αποκατάστασης από την 1η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων.

Παναγία Ορφανή

Το προσκύνημα βρίσκεται τρία χιλιόμετρα ΒΔ του Μυλοποτάμου, μέσα σέ κατάφυτο τοπίο από κέδρους, σχίνα και πρίνα. Διαθέτει Ναό ενταγμένο μέσα σε σπήλαιο μήκους 8μ. και πλάτους 7μ. και κελιά εκτός αυτού στα ΒΔ. Από την παράδοση συνδέεται με την οικογένεια του Ιωάννη Δαρμάρου. Στο δυτικό μέρος του σπηλαίου υπάρχει επιμήκης, χαμηλή προέκταση με ίχνη Αγίας Τράπεζας, όπου παλαιότερα λειτουργούσε ο ιερέας. Στο χώρο αυτό βρέθηκε το εικονίδιο της Παναγίας Ελεούσας, με την επωνυμία Ορφανή. Σήμερα ή Εύρεση αυτή είναι εγκαταλελειμμένη. Το εικονίδιο φέρει αργυρή επένδυση και βρίσκεται στο Ναό καθώς και η μεγάλη εικόνα της Παγίας Έλεούσας, Ορφανής, με αργυρή επένδυση πού φιλοτεχνήθηκε από τον Νικόλαο Θεοφίλου Σπιθάκη τό 1837. Το Άγιο Βήμα είναι τρισυπόστατο, με το καθολικό στο μέσον της Θεοτόκου, του Αγίου Γεωργίου αριστερά και των τριών Αγίων προστατών της Επτανήσου Σπυρίδωνος, Διονυσίου και Γερασίμου δεξιά. Το Προσκύνημα διαθέτει πέντε κελιά, το ένα από τα οποία είναι ξενώνας και μία τραπεζαρία. Η μνήμη της Παναγίας Ορφανής εορτάζεται στις 15 Αυγούστου.

Παναγία Μυρτιδιώτισσα

Το συγκρότημα της Μονής Μυρτιδίων αποτελείται από:

α) το Καθολικό στο κέντρο πού ανήκει στον τύπο τής τρίκλιτης βασιλικής με υπερυψωμένο το κεντρικό κλίτος, νάρθηκα και υπερώο (γυναικωνίτης), στο κατώτερο επίπεδο τού οποίου βρίσκεται ό αρχικός Ναός τής Παναγίας

β) κελιά πού διατάσσονται βόρεια και νότια του Καθολικού, στα όποια φιλοξενούνται κυρίως πιστοί για τη νηστεία των πρώτων 15 ήμερων του Αυγούστου (δεκαπεντισμός)

γ) Κωδωνοστάσιο στα ΒΑ του Καθολικού, από πωρόλιθο, συνολικού ύψους 26μ., με εντυπωσιακούς τοξοειδείς σχηματισμούς στα μέτωπα των τεσσάρων ορόφων

δ) Νάίδιον τής Αγίας Τριάδος, μονόχωρο καμαροσκεπές, μεταβυζαντινών χρόνων.

Ο αρχικός Ναός της Παναγίας έχει προσαρμοσθεί στη φυσική διαμόρφωση βραχώδους ανοίγματος στο όποιο υπάρχει αβαθής κόγχη στα βόρεια για τη φιλοξενία τής εικόνας τής Παναγίας Μυρτιδιώτισσας, χώρος πού ύπομνηματίζει στην εύρεσή της. Σήμερα στο παλαιό Καθολικό υπάρχει εικόνα της Παναγίας Μυρτιδιώτισσας, με αργυρή επένδυση και επιγραφή: Διά σπουδής και δαπάνης CK CK + Χ  Ιερομονάχου καί ηγουμένου Καλούτζη, ποίημα Θεοφιλή Σπιθάκη. Το νεότερο Καθολικό στη μορφή που διατηρείται σήμερα χτίστηκε από τον ηγούμενο Αγαθάγγελο Καλλίγερο στα μέσα του 19ου αιώνα. Ανήκει στον τύπο της τρίκλιτης βασιλικής, με μαρμάρινο τέμπλο και επιγραφή που μας πληροφορεί ότι το φιλοτέχνησαν καλλιτέχνες από την Τήνο, το έτος 1856. Εντυπωσιακό είναι το κωδωνοστάσιο στα ΒΔ τού Καθολικού, ύψους 26μ. εξ’ ολοκλήρου από πωρόλιθο το όποιο διακοσμήθηκε από τον Κυθήριο καλλιτέχνη Νικόλαο Φατσέα (Φουριάρη) το 1888. Κελιά διατάσσονται βόρεια και νότια του Καθολικού στα όποια φιλοξενούνται πιστοί για τη νηστεία του Δεκαπενταύγουστου και ευλαβείς προσκυνητές. Η παράδοση αφηγείται την εύρεση της εικόνας το 1160 ή το 15ο αιώνα, στην περιοχή της σημερινής Μονής από ένα βοσκό, σκηνή ή οποία ενσωματώθηκε στην κατώτερη ζώνη του ενδύματος της εικόνας ποθ φιλοτεχνήθηκε από το Νικόλαο Θεόφιλο Σπιθάκη τό 1837 όπως πληροφορούμεθα από τη χαραγμένη στο ένδυμα επιγραφή.

Μονή Αγίας Ελέσας

Το ιερό προσκύνημα της αγίας Ελέσας, χτίστηκε στον τόπο μαρτυρίου της Αγίας (4ος αι.) πάνω σε ένα βουνό τετρακοσίων μέτρων με καταπληκτική θέα στα νοτιοδυτικά. Στη θέση των ερειπίων παλαιότερου Ναού έχει ανεγερθεί ό νεότερος μονόχωρος μεγάλων διαστάσεων Ναός της Αγίας Ελέσας  το 1871, ενώ νεότερα κελιά χτίστηκαν στα βόρεια. Στα ΒΔ κατασκευάστηκε το τριώροφο κωδωνοστάσιο. Στο νότιο τοίχο του Ναού αποδίδεται σύγχρονη παράσταση με κεντρικό θέμα την Αγία Ελέσα, σε προτομή περιβαλλόμενη από δώδεκα σκηνές του βίου και του μαρτυρίου της. Στα νοτιοδυτικά του ναού σημειώνεται η θέση του δέντρου όπου κρέμασε ο πατέρας της την Αγία. Η μνήμη της εορτάζεται στα Κύθηρα την 1η Αυγούστου.

Μονή Αγίας Μόνης

Όπως μας πληροφορεί επιγραφή στο δυτικό υπέρθυρο του Καθολικού της Μονής: «”Ηρξατο ή άνακαίνισις τοϋ ιερού Ναού τής Αγίας Μόνης κατά το έτος 1840 δι’ έπιμελείας καί διευθύνσεως τοϋ Πανιερωτάτου Επισκόπου Προκοπίου Καλλονά». Η ανακαίνιση της Μονής συνδέεται με τάμα του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, ο όποιος βρέθηκε πριν από την έναρξη της Επανάστασης στο χώρο της Μονής. Στο εσωτερικό τού Ναού επιγραφή μας ενημερώνει για τη φροντίδα της Μονής στη μορφή πού βλέπουμε σήμερα, το 1868. Στο χώρο της Μονής εντοπίζονται κατάλοιπα προγενέστερων κτισμάτων (πιθανώς 17ου αιώνα). Στη Μονή φυλάσσεται εικόνα της Παναγίας με άργυρο ένδυμα, σε μαρμάρινο εικονοστάσιο. Στο ένδυμα είναι χαραγμένη ή προσωνυμία της Θεοτόκου «Η Μόνη Πάντων Ελπίς». Το τέμπλο του ναού είναι ξυλόγλυπτο με την επιγραφή: «Χειρί Ιωάννου Αργύρη 1841 Ιούλιος».

Μονή Οσίου Θεόδωρου

Το μοναστήρι του Οσίου βρίσκεται λίγο έξω από τον Ποταμό. Ο Όσιος Θεόδωρος, Προστάτης των Κυθήρων, σύμφωνα με το βίο του, γεννήθηκε στην Κορώνη μεταξύ των ετών 870-890. Μεγάλωσε και σπούδασε στο Ναύπλιο, όπου παντρεύτηκε και απέκτησε δύο παιδιά. Η επιθυμία του να μονάσει τον έφερε στη Ρώμη και κατόπιν στη Μονεμβασία, όπου κλείστηκε σ’ ένα κελί της εκκλησίας της Θεοτόκου τής Διακονίας. Από εκεί ήρθε στα Κύθηρα περί το 921, όταν η νήσος ήταν «έρημος και άοίκητος» λόγω των επιδρομών των Σαρακηνών της Κρήτης και μόνασε στον παλαιό χριστιανικό Ναό των άγιων Σεργίου και Βάκχου. Το 922, στις 12 Μαΐου ο Όσιος Θεόδωρος πέθανε και λίγο καιρό μετά το θάνατό του ναύτες περαστικοί από τα Κύθηρα βρήκαν άθικτο το λείψανο του. Τρία χρόνια αργότερα, το 925, Μονεμβασιώτες έθαψαν το λείψανο του Άγιου. Η παλιά εκκλησία των Αγίων Σεργίου και Βάκχου ξαναχτίστηκε από Μονεμβασιώτες και αφιερώθηκε στον Όσιο Θεόδωρο. Με την πάροδο του χρόνου δημιουργήθηκε μοναστήρι, το όποιο απέκτησε περιουσία, την οποία καλλιεργούσαν οι ιερωμένοι, κοσμικοί και μοναχοί. Το χρονικό του Κυθήριου μοναχού Χειλά αποτελεί πολυτιμότατη πηγή για την ιστορία του μοναστηριού. Είναι μια έκθεση – αναφορά προς τους Βενιέρους, η ποία εγράφη περί το 1460. Γύρω στα 1630 ο Επίσκοπος Κυθήρων Αθανάσιος Βαλεριανός ανακαίνισε το Ναό του Όσιου, στον όποιο έγιναν διάφορες μετατροπές και προσθήκες.

Πηγή: Δήμος Κυθήρων

Διαμονή στα Κύθηρα: Βρες το ιδανικό κατάλυμα για αξέχαστες διακοπές!

Booking.com
Translate »
error: Content is protected !!
You don't have permission to register